5. SABIES QUE?

EL CARGOL D'AJUST FI DEL TEU SEGONA ETAPA

De vegades observo que hi ha bussejadors que donen voltes al cargol d'ajust fi de la seva segona etapa, quan els pregunto per que fan això les respostes són d'allò més diverses:

 

"... és perquè em doni més aire!"

"Per vagi més fi a profunditat"

"... si et dic la veritat, estic provant per a què serveix!"

 

Certament, el cargol d'ajust fi té una funció, però no és la que molta gent es pensa, espero poder aclarir els dubtes que hi ha sobre aquest senzill dispositiu. Les segones etapes, quan són compensades, tenen un sistema mecànic pel qual un moll exerceix una força contraposada a la pressió que hi ha a l'interior del maneguet i que està continguda en la vàlvula mitjançant un segell i que és accionada mitjançant una palanca o lleva. Aquest moll necessita ser ajustat perquè, a més de contrarestar la pressió que ve del maneguet, ens permeti inspirar amb un esforç similar a la respiració natural (cracking d'obertura), i que, a més, ens subministri un volum de litres d'aire contingut en uns paràmetres correctes, és a dir i per entendre'ns "ni molt ni poc, el just".

 

Aconseguir això no és massa difícil quan disposes de les eines i la instrumentació adequades, aquesta operació es realitza mitjançant un cargol d'ajust, el qual aplica més o menys tensió al moll, augmentant o reduint l'esforç inspiratori o "cracking d'obertura". Fins aquí tot queda prou clar, malgrat el espès que pugui semblar la meva explicació l'he simplificat a lo més bàsic, ara bé, què passa amb el maleït cargol?

 

La veritat és que quan el tècnic qualificat, després de la revisió anual, ens ajusta els valors de pressió intermèdia de la primera etapa, i esforç inspiratori en la segona i OCTOPUS, el cargol es troba en la seva posició més oberta, és a dir que exerceix la mínima pressió sobre el moll (el qual actua sobre la vàlvula), el motiu és molt senzill, per l'ús normal de l'equip, la vàlvula que actua sobre el segellat queda marcada per la vora d'aquest i cada vegada la marca s'anirà fent més profunda (tot just unes micres) però suficient perquè la tensió de la molla no sigui suficient per contenir la pressió del maneguet, provocant-nos la fugida que solem descriure com "FIL DE BOMBOLLES". Si el tècnic ajustés el cracking d'obertura en qualsevol altra posició del cargol, ajustat al màxim, quan el regulador ens comenci a avisar amb el fil de bombolles, l'únic recorregut possible del cargol és afluixar, de manera que l'efecte serà precisament el contrari al desitjat, el fil de bombolles serà un raig bastant molest.

És en aquest moment, no abans, que l'usuari ha de prémer a pocs (de 1/4 a 1/4 de volta, per exemple) fins que la fuita desapareix, i aquest sol ser el moment en què "hauríem" portar a revisar nostre equip. La raó, molt simple: En estrènyer el cargol donem més tensió al moll, incrementant el cracking d'obertura o, el que ve a ser el mateix, el regulador s'anirà tornant més dur i pot causar estrès respiratori.

 

Voldria remarcar una cosa sobre l'ajust dels vostres reguladors, quan envieu a revisar un regulador a un servei tècnic autoritzat, heu de sol·licitar que us revisin els tres elements bàsics, és a dir la primera, segona principal i el octopus. Pensar que el OCTOPUS està per no haver de fer-lo servir, però seria terrible necessitar donar-li aire al nostre company i haver d'acabar la immersió, parada de seguretat inclosa, compartint aire i ansietat. També tenir en compte que el cracking d'obertura s'ha ajustat segons la pressió intermèdia d'aquesta primera etapa en concret, així que no us recomano que les canvieu a una altra primera etapa ja que, inevitablement, les calibracions variaran amb el que, probablement el funcionament de la teva segona etapa no serà el desitjat.

 

Espero haver aclarit els possibles dubtes que hi havia respecte a aquest element del nostre equip i haver estat d'ajuda. 

  • YouTube
  • Instagram App Icon
  • Wix Facebook page
  • Pinterest App Icon
  • Icono social Twitter

Dilluns a dijous: de 9.30hs. a 13.30 hs. i de 14.30 a 19 hs.

Divendres: de 9.30hs. a 15.30 hs.

flowchecklogo_edited.png

 

 

C/ del Cardenal Reig 13, 08028 Barcelona

+34 936 672 710

administracion@flowcheck.es